Картини українки Катерини Білокур
відомі не тільки українцям, а й поціновувачам мистецтва зі всього світу. Її
творчістю захоплювався сам Пабло Пікассо. Побачивши «наївне мистецтво» Катерини Білокур на
паризькій виставці, він сказав: «Якби ми мали художницю такого рівня
майстерності, то змусили б заговорити про неї цілий світ!».
Катерина Білокур народилася 7 грудня
у 1900 році на Полтавщині, нині Київська область.
Є представницею так званого “наївного мистецтва” — групи художників, що не здобули академічної освіти, проте стали частиною загального художнього мистецтва. Самотужки й послідовно вона проникає в складний творчий процес, відкриваючи для себе таємниці техніки. Білокур не робила ескізів до своїх картин і не писала етюдів, і навіть не наносила на полотно контуру майбутньої композиції. По зафарбованому полю вона відразу ж писала деталь за деталлю, у відповідності до задуму. Цей прийом, властивий всім народним майстрам і недосяжний для художників професійного станкового живопису. Малювала картини не в приміщенні, а на повітрі, весь час переносячи мольберт з місця на місце. Так поволі заповнювалося все полотно з натури мотивами у відповідності до заздалегідь продуманої до деталей композиції.
Перші картини Катерина
писала саморобними фарбами, які сама вичавлювала з калини, бузини, цибулі. Пензлі теж робила сама
– з коров'ячої вовни, шерсті котів, вишневих гілочок і жерсті від консервних
банок. Один з таких був тонким, як голка. Замість розріджувача брала лляну
олію. У неї не було посібників з малювання, вона не читала спеціальну
літературу – вчилася малювати сама, спостерігаючи за природою, розпитуючи
сільських малярів.
Вона дуже любила ультрамарин
і синій кобальт – найвдаліші та чисельніші картини написані саме у цих
відтінках. Найбільше
Катерина малювала квіти. Три жоржини могла виводити тижнями, виписувала кожну
прожилку на пелюстці. За цю детальність, її манеру часто називають «вишивкою олійними
фарбами на полотні».
У 49 років художницю, яка не мала жодної освіти,
прийняли до Спілки художників України. А ще через п’ять років три її картини
«Цар-Колос», «Берізка» і «Колгоспне поле» були включені до експозиції радянського
мистецтва на Міжнародній виставці в Парижі.
У творчому спадку Катерини Білокур нараховують, за
одними даними, понад 80, за іншими,
близько 120 картин. На більшості з них – різнобарвні квіти. Понад 40 її
робіт зберігаються у Музеї декоративного мистецтва на території
Києво-Печерської лаври, дві – в Музеї-квартирі Павла Тичини в столиці, решта –
в Яготинському історичному музеї на Київщині.
У 2000 році на честь Катерини Білокур викарбувано
пам'ятну монету. За мотивами її творчості знімали стрічки, ставили вистави і
навіть два балети.
Шановні керівники!
З метою ознайомлення з видатними представниками українського народного мистецтва рекомендую провести
7-8 грудня бесіди по групах, з використанням ілюстративного матеріалу, за темою
"НАЇВНЕ МИСТЕЦТВО КАТЕРИНИ БІЛОКУР".
Немає коментарів:
Дописати коментар